Black and White and Fashion Brands

Michael Kors campaign for the Spring 2012 collection “Afriluxe”

Donna Karan campaign for Spring 2012

Vogue Australia December

THESE IMAGES ARE making a big fuss in the fashion world bringing racial issues to the table.

Honestly, portraying a white couple in a safari of some kind with their guide on the background doesn’t seem racist to me. But it doesn’t seem very interesting either. It could have been done ages ago, during the colonialism era and it would fit those times like a glove. That’s kind of sad. But people still go on safaris and they still have guides that tend to be local black people, right?

Now the Donna Karan ad makes me a lot more uncomfortable. The whole superior attitude of model Adriana Lima feels weird and even more when you find that Donna Karan herself has done a lot to help Haiti through several partnerships and collaborations with the local artisans. I guess the campaign just failed to communicate any of that.

The Australian Vogue editorial got the critics to ask about the meaning of putting side by side a $7,700 garment and a group of Kalahari Desert indigenous from a tribe that has been relocated some years ago due to the discovery of diamonds under their ancestral lands. This obviously raises some social issues once you know it (and i bet Vogue editors did) but for the common reader i guess it just makes an interesting picture of contrasts.

Final balance: Michael Kors – pretty but sad outdated approach; Donna Karan – good intentions poorly materialized; Vogue Australia – interesting contrast but raises important issues and this might actually be a good thing.

What’s your final balance?

ESTAS IMAGENS ESTÃO a causar grande alarido no mundo da moda e a levantar algumas questões raciais importantes.

Sinceramente, retratar um casal branco num safari com o seu guia em segundo plano não me soa racista. Mas também não me parece especialmente interessante. Podia ter sido feito há muito tempo atrás, na era do colonialismo, e teria encaixado perfeitamente naqueles tempos. Isso é um bocado triste. Mas a verdade é que as pessoas continuam a fazer safaris e continuam a ter guias que tendem a ser os negros locais, certo?

O anúncio da Donna Karan deixa-me muito mais desconfortável. A atitude superior da modelo Adriana Lima soa inadequada e torna-se mais estranha ainda quando descobrimos que a própria Donna Karan fez bastante pelo Haiti através de várias parcerias e colaborações com os artesãos locais. Parece que a campanha simplesmente falhou em comunicar toda essa atitude.

O editorial da Vogue australiana fez os críticos questionarem acerca do significado de colocar lado a lado um vestido de 7,700 dólares e um grupo de indígenas do deserto Kalahari pertencentes a uma tribo que há uns anos foi obrigada a deixar as suas terra por ali terem sido descobertos diamantes. Isto levanta obviamente algumas questões importantes, a partir do momento em que temos conhecimento (e aposto que os editores da Vogue tinham) mas para o leitor comum faz pura e simplesmente uma boa fotografia de contrastes.

Balanço final: Michael Kors – abordagem bonita mas retrógrada; Donna Karan – boas intenções muito mal materializadas; Vogue Australia – contraste interessante mas levanta questões pertinentes o que até pode ser positivo.

Qual é o vosso balanço?

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One thought on “Black and White and Fashion Brands

  1. Pingback: Wild at Heart « Eva Maria

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